דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בניית אתר נגיש - למה צריך לשים לב 

מאת    [ 07/09/2010 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 2202 פעמים ]

למעלה מ-4 מליון ישראלים משתמשים באינטרנט על בסיס יום-יומי, עושים את הקניות שלהם באינטרנט, משלמים את החשמל, הארנונה, את חשבון המים ובקיצור – האינטרנט הפך בשנים האחרונות מנחלתם של הגיקים לחלק בלתי נפרד מחיינו.

לאור העובדה הזו עולה הצורך בהנגשה של אתרי האינטרנט עבור כלל האוכלוסייה ככה שלכולם תהיה את האופציה להשתמש וליהנות באינטרנט וזה כולל את עיוורי הצבעים, כבדי הראייה, כבדי השמיעה ואנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות. חשבתם פעם איך יכול אדם עם מחלת פרקינסון להשתמש בעכבר? ממחקרים עולה שאחד מכל ארבעה אנשים בחברה המודרנית סובל ממגבלה כלשהי.

חברות בניית אתרי אינטרנט רבות לומדות כיום את תחום הנגשת האתרים בדיוק מהסיבה הזו. בימינו אי אפשר להתעלם משום חתך באוכלוסיה בכל הקשור לאינטרנט. כולם חייבים להיות זכאים להשתמש באינטרנט בצורה שווה ובמיוחד אתרים ציבוריים כמו אתר ממשלת ישראל, ביטוח לאומי, מס הכנסה וכל חברה ציבורית אחרת.

ניווט באתרי אינטרנט – איפה אני נמצא?
אחד הדברים החשובים ביותר באתר נגיש זה ניווט ברור. על המשתמש להבין בכל רגע נתון איפה בדיוק הוא נמצא ולאן הוא יכול להמשיך. אתרים ללא מוצא הם אתרים לא נגישים.

דבר נוסף שיש להקפיד עליו הוא היכולת לנווט באתר באמצעות המקלדת. כבר הזכרנו מקודם שיש סוגי מוגבלויות שלא מאפשרות למשתמש לנווט באתר באמצעות עכבר. הקפדה על אפשרות הניווט באמצעות המקלדת תאפשר לאותם משתמשים לנווט בקלות באתר.

חשוב מאוד שמבנה הדף יהיה ברור וזהה עד כמה שאפשר בכל חלקי האתר. זה יקל על המשתמשים שלכם להבין תמיד איפה נמצאים תפריטי הניווט, איפה נמצאת כותרת הדף ואיפה נמצא תוכן האתר.

מבנה דף ברור יקל גם על כבדי ראייה שמשתמשים בקוראי מסכים או במסכי ברייל למיניהם. חברות בניית אתרי אינטרנט שמקפידות לבנות את האתר האינטרנט שלהם בצורה נכונה וסמנטית ייצרו נגישות גבוהה וטובה עבור חתך זה באוכלוסייה.

צבעים צבעים צבעים
אחת הטעויות הנפוצות ביותר באתרי אינטרנט היא בחירת פלטת הצבעים. נסו לקרוא טקסט בצע צהוב שנכתב על רקע לבן ותוכלו להבין שהדבר הוא כמעט בלתי אפשרי
הניראות הטובה ביותר קיימת בטקסט בצבע שחור שנכתב על רקע לבן. הקפדה על הכלל הזה תפתור חלק גדול מבעיות הנגישות הקיימות בכל הקשור לקריאה באינטרנט. האינטרנט מלא באתרים בהם לא ניתן לקרוא מסיבה זו.

מה זה פה?
בעיה נפוצה נוספת היא חוסר הקפדה על גודל כתב ברור. עבור רבים מאיתנו לפעמים מדובר במשימה בלתי אפשרית. חייבים לזכור שאחוז נרחב מהאוכלוסייה מרכיבה משקפי ראייה. אמנם בגלל שזו תופעה נפוצה אז לא נהוג להתייחס אליה כאל מוגבלות אך היא בהחלט כזאת. טקסט שנכתב בגודל קטן מקשה על הקריאה. אם לא ניתן להגדיל את גודל הכתב יש כאן בעית נגישות.

עוד בעיה נפוצה היא בעיה של תמונות או שימוש בטכנולוגיות שונות כגון פלאש. חשוב לזכור שבעלי מוגבלויות ראייה לא יוכלו לראות תמונה ולכן חשוב לשים טקסט אלטרנטיבי שמסביר מה יש בתמונה. טקסט אלטרנטיבי שכזה מספר למשתמש שלא רואה את התמונה מה יש בה ומפצה על המוגבלות.
אתרים בטכנולוגיות כגון פלאש הרבה פעמים אינם נגישים ולכן יש להימנע ככל האפשר משימוש בטכנולוגיות מסוג זה. אמנם החברות שעומדות מאחוריהן עושות מאמצים לצמצום הפער אך עד שהדבר יקרה מדובר במשהו שכדאי לוותר עליו.

לסיכום, ניווט ברור, צבעים נכונים, גודל כתב קריא ושימוש בטכנולוגיות נכונות יפצה עבור מרבית בעלי המוגבלויות על הפער. בעולם בו אנו חיים לא מדובר באפשרות שניתנת לבחירה אלא בחובה מוסרית. בדקו גם אתם האם אתרי האינטרנט שלכם נגישים.

מאמר זה פורסם על ידי קליק 4 ווב - בניית אתרי אינטרנט העוסקת באפיון, עיצוב אתרי אינטרנט, קידום אתרים ופיתוח מערכות אינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב